Creativiteit opent nieuwe deuren

Mensen zitten soms vast in denkpatronen. Het is belangrijk om je hier uit te werken, want er is zelden slechts één correct antwoord. Je vindt meestal een tweede, een derde. Je moet enkel durven op zoek gaan. Misschien op een andere manier dan je gewend bent. Creativiteit is hierbij de sleutel en Cyriel Kortleven helpt mensen hierbij.

Als economist leer je dat er één juist antwoord is

Met een opleiding handelsingenieur op zak had Cyriel de overtuiging meegekregen dat er altijd één juist antwoord is. Toen hij via zijn werkgever een opleiding creativiteit volgde, gingen zijn ogen open. “Dat klopt niet altijd”, legt Kortleven uit. “Als je goed zoekt en even buiten het kader gaat, vind je meestal een tweede, derde of zelfs verschillende antwoorden die even ‘juist’ zijn.”
Het komt er voor Cyriel Kortleven op neer dat er verschillende perspectieven zijn om een situatie of een probleem te bekijken. Daarvoor heb je creativiteit nodig en ook wel een stukje lef om het gekende naast je neer te leggen en het onbekende te onderzoeken.

Creativiteit heb je elke dag nodig

Cyriel Kortleven gaat verder over creativiteit door te stellen dat dit niet zo heftig hoeft te zijn als mensen soms denken. Creativiteit en innovativiteit is momenteel een “hot topic”, zeker in het bedrijfsleven. “Je hebt deze elementen echter niet enkel nodig bij het ontwikkelen van de nieuwe iPhone of andere technologie. Het zit in de kleine dagdagelijkse dingen. Oplossingen vinden voor alledaagse problemen, daarvoor moet je ook creatief zijn”, aldus Kortleven.

Een eenvoudige denktechniek

Het probleem bij veel mensen is dat ze te snel klaarstaan met een excuus waarom iets niet mogelijk is. Ze staan voor een uitdaging en denken direct dat het niet kan om die of die reden. Een goede denktechniek hierbij is het veranderen van “ja, maar” naar “ja, en”.
Cyriel Kortleven verduidelijkt: “Toen ik bekend maakte dat ik eind dit jaar een paar keer ga spreken in Australië, kreeg ik vaak de opmerking dat ik toch heel veel geluk heb. Dan denk ik, akkoord, maar ik heb er hard voor gewerkt en jij kan dit trouwens ook! Daarop krijg ik meestal reacties zoals “ja, maar met de kinderen…”, “ja, maar ik heb geen geld”, … Als je die ‘maar’ door een ‘en’ vervangt, ga je vanzelf in de positieve richting denken.”

Zelf nieuwe deuren openen

“Als je stopt met denken waarom iets niet zou kunnen en je zoekt redenen waarom iets wel kan of moet, dan gaan er plots veel deuren open. Je hebt opeens meer opties dan je voordien had verwacht. Dikwijls verbleken de excuses dan”, zo besluit Cyriel Kortleven.

Creativiteit toch enigszins beperken

Creativiteit mag het beslissingsproces niet tegenhouden. Het mag geen excuus worden om te blijven denken en praten. Daarom maak ik ook altijd duidelijk dat creativiteit altijd een middel is, geen doelstelling. “Zet creativiteit in wanneer er behoefte aan is, wanneer je vastzit”, weet Korleven. “In het bedrijfsleven zijn snelle, rationele beslissingen belangrijk. Daarom moet er goed nagedacht worden over het moment dat creativiteit kan ingezet worden. In mijn nieuw boek “Less is Beautiful” haal ik voorbeelden aan van overheden en bedrijven die iets op een unieke manier aanpakken. Zo wordt duidelijk dat creativiteit de aanloop is naar een krachtige, rationele beslissing.”

Contacteer Cyriel Kortleven

Meer over Cyriel Kortleven

Tussen succes en mislukking zit ‘rakeling’

Iets wat je met de juiste intentie geprobeerd hebt, maar wat net niet gelukt is, spreken we dan nog van een mislukking? Volgens Cyriel Kortleven niet. Mislukking klinkt te hard en negatief. Daarom gebruikt hij het woord “rakeling”. Iets wat ergens tussen falen en slagen zweeft.
Reacties (0)

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>